Už na začátku upozorňuji, že účelem mého článku není žádné „copy paste“ dosazení do vzorečku, ani doporučení přesných částek k útratě. Chtěl bych ale přiblížit problematiku nastavování strategie pro širší publikum.

Na začátek si musíme uvědomit, že u většiny byznysů není jednoduché reklamnímu systému „vysvětlit“, kdo je jeho cílová skupina. Pak je také podstatný rozdíl u kampaní, které mají navýšit konverze novému eshopu, nebo eshopu, který již má pravidelné zákazníky (alespoň 50 konverzí za týden).

Cílení na zájmy nebo na chování je často velmi omezující, ale pokud máme nový eshop, může nám minimálně pomoci se zvýšením povědomí a návštěv webu. Tím to vše začíná, ale rozhodně nekončí :).

Zastavíme se tedy nejprve u nového eshopu. Opravdu nemůžeme očekávat, že eshop, který nikdo nezná a má velmi či méně specifický produkt, začne ihned na začátku generovat konverze za 100 Kč (CPA). Jde přesně o to, co jsem se snažil říct v předchozích odstavcích – reklamní systém vás nezná a nedokáže doručovat konverze za nižší cenu, než kterou pravděpodobně na začátku vidíte ve vašich systémech. Proto tedy do té doby, než se dostanete alespoň nad 50 konverzí týdně, očekávejte vyšší náklady na propagaci. Nemusíte se soustředit na awareness jako takovou. Můžete si mezi cíle stanovit rovnou návštěvnost webu (traffic), protože v tom je v podstatě i ta awarenessová část. Ve chvíli, kdy si nastavíte jako cíl „konverze“ v této fázi, kdy nemáte dostatek publik, budete mít navíc cenu za impresi (CPM) o něco dražší, a to je zpočátku zbytečné. Doporučuji se tedy minimálně zpočátku soustředit na traffic. K vylepšení trafficu vám mohou také pomoci různé optimalizační nástroje jako Mergado nebo Leady. Nezapomeňte hlavně sbírat publika – nastavte si je před kampaní (ať už se jedná o Business Manager, Google Ads, …)! Základem jsou samozřejmě správně nainstalované analytické nástroje, GTM nebo pixel a v neposlední řadě váš XML feed!

Nyní se dostáváme pomalu k tomu, že máme spousty návštěvníků, začíná se nám snižovat bouncerate a lidé začínají na webu nakupovat tak, jak bychom chtěli. Teď je ten správný čas na snížení ceny za konverzi!

V této fázi se dostáváme na úroveň již fungujícího eshopu. Máme dostatek publik (provedených nákupů/přidání do košíku), reklamní systémy se naučily cílit přesněji než doposud a nyní můžeme začít vytvářet a používat podobná publika (look-a-like), které nám začnou snižovat náklady na reklamu. V této fázi již můžeme využít cíl „konverze„. Cena za konverzi se nám začne snižovat díky tomu, že o našich zákaznících bude mít reklamní systém dostatek informací, aby měl méně práce s tím, najít relevantní akvizici.

V případě, že již máme fungující eshop, je začít s reklamou podstatně jednodušší a teď už vám to dává i smysl. Samozřejmě každý jednotlivý byznys nefunguje v jednotlivých fázích stejně – někde se k výsledku dostaneme později, někde dříve. To pak také ovlivňují další aspekty jako přitažlivost vizuálů, formáty nebo styl komunikace.

Závěrem bych tedy chtěl říct, že na začátku, v závislosti na prodávaný produkt, se vyšším nákladům nevyhnete. Zkrátka – nic není zadarmo.

Tolik zatím k eshopům.